Meer informatie over onze trainingen of opleidingen 038 467 7200

Cursus HR professional

Communicatie adviseur
  • Introductie
  • Beroepsopleidingen & Trainingen attitude & vaardigheden
  • 1550
  • 4 dagen

De cursus HR professional leidt je op tot een gewilde starter die naast theoretische basiskennis ook praktische know-how in huis heeft die nodig is. Deze cursus richt zich op het ontwikkelen van essentiële kennis, vaardigheden en attitudes die nodig zijn om effectief te opereren in de complexe en dynamische omgeving van een gemeentelijke organisatie. De cursus HR Professional bij de gemeente bereidt professionals voor op diverse HR-rollen binnen de lokale overheid. Onze docenten leren je op een interactieve en praktische manier wat het vak inhoudt, welke taken en werkzaamheden bij het vak horen en hoe de gemeentelijke werkomgeving eruit ziet.

Na afloop van deze cursus kun je starten als HR medewerker of junior HR adviseur. Daarnaast bieden wij verschillende verdiepende en verbredende trainingen waarmee jij je kennis, vaardigheden en persoonlijk leiderschap kan uitbreiden. Deze trainingen bieden je de kans om je netwerk uit te breiden als HR professional binnen de lokale overheid.

Ben je geïnteresseerd in het volgen van deze cursus, schrijf je dan nu in en dan nemen wij contact met je op.

Programma

De cursus is modulair opgebouwd en duurt in totaal 3.5 dag, verspreid over 1 week. Na het afronden van de opleiding ontvangt de deelnemer een certificaat. Voor verdieping en verbreding van je kennis en vaardigheden, kun je optioneel aansluiten bij maandelijkse terugkomsessies. Deze worden overdag en/of ’s avonds gepland in Utrecht. Wil je weten welke terugkomsessies voor jou relevant zijn en wat de kosten zijn. Neem dan contact op met de opleidingsadviseur van de Wyzer Academie via academie@wyzer.nl.

Module 1 Gemeentelijke context

Na je opleiding ga je werken voor een gemeente in Nederland. Om je werk goed te kunnen doen, is het van belang om te weten in wat voor soort organisatie je werkt of komt te werken. Inzicht in verhoudingen tussen de ambtelijke en bestuurlijke organisatie, je eigen rol, die van je collega’s en de aspecten die een gemeentelijke organisatie kenmerken staan in deze module centraal.

Leerdoelen in deze module:

  • Je kunt uitleggen hoe de gemeentelijke dynamiek in z’n algemeenheid werkt;
  • Je kunt uitleggen hoe de bestuurlijke en de ambtelijke kant van de gemeente werken;
  • Je kunt benoemen welke rollen, taken en bevoegdheden er zijn in een gemeentelijke organisatie en hoe zich die tot elkaar verhouden;
  • Je kunt aangeven welke houding, gedrag en vaardigheden van jou als (toekomstig) ambtenaar verwacht wordt.

Module 2 De rollen van een HR-professional

Vraagbaak, vertrouwenspersoon & (sparring)partner

In de moderne samenleving spelen gemeenten een cruciale rol in het bevorderen van welzijn en ontwikkeling op lokaal niveau. Het effectief beheren van human resources binnen een gemeente is van vitaal belang om deze doelstellingen te realiseren. Om dit te bereiken, is een goed opgeleid team van HR-professionals essentieel. De opleiding voor verschillende HR-rollen binnen een gemeente is een dynamisch proces dat zich richt op het ontwikkelen van vaardigheden en kennis die nodig zijn om diverse functies binnen het HR-domein te vervullen.

De training omvat een brede kijk op de verschillende rollen binnen HR, waaronder werving en selectie, personeelsontwikkeling, arbeidsrelaties, beloning en compensatie, en HR-analyse en planning. Deelnemers krijgen inzicht in de specifieke uitdagingen en mogelijkheden die elke rol met zich meebrengt, en leren hoe ze deze effectief kunnen beheren en optimaliseren om de doelen van de gemeente te ondersteunen.

Kortom, de opleiding voor verschillende HR-rollen binnen een gemeente biedt een uitgebreide en praktijkgerichte benadering van het ontwikkelen van competente en goed uitgeruste HR-professionals die in staat zijn om de uitdagingen van het moderne gemeentelijke landschap aan te gaan en bij te dragen aan de groei en bloei van lokale gemeenschappen.

Leerdoelen in deze module:

  • Aan het eind van de dag weten de deelnemers de verschillende rollen te onderscheiden en toe te passen.

Module 3 Werkethiek

Ethiek op het werk gaat over hoe werknemers zich zouden moeten gedragen op het werk en heeft te maken met integriteit: handelen vanuit het goede en het beste willen voor het bedrijf, collega’s en klanten.

Maar wat is goed gedrag en welk handelen is goed? Deze vraag staat vandaag centraal.

Leerdoelen in deze module

  • Na deze dag weten de deelnemers;
  • Wat werkgevers verwachten;
  • Hoe men zich daar professioneel toe kan/moet verhouden;
  • Hoe men ambassadeur kan zijn voor de werkgever.

Module 4 Personal Branding (ochtend 9:30 – 13:00)

Ontdek jouw unieke kracht Wat is jouw personal brand? Hoe onderscheid jij je van anderen? In deze training kom je er achter wat jouw personal brand is en hoe je deze het beste kan uitdragen. Met een personal brand (PB) zet je jezelf neer als uniek merk met al jouw unieke kwaliteiten, ambities en passies. Een personal brand heeft vele voordelen. Zo geeft het focus aan je professionele ontwikkeling: een PB vertelt wie je bent en wat je doet. Dit beïnvloedt het denken van anderen. Met een PB onderscheid je je als professional. Opdrachtgevers kunnen zich makkelijker met je identificeren én het schept duidelijkheid wat ze van jou kunnen verwachten.Hoe kun je jezelf als consultant onderscheiden bij je toekomstige opdrachtgevers? Het is belangrijk om je bewust te zijn waar je voor staat en waar je goed in bent. Wanneer je jezelf weet te onderscheiden, weten je collega’s of opdrachtgevers je beter te vinden.

Leerdoelen in deze module

  • heb je jouw eigen merkenpaspoort opgesteld;
  • heb je inzicht in je ambities, drijfveren, kwaliteiten en talenten die jou als professional onderscheidend maken in de markt;
  • weet je hoe je jouw personal brand kan uitdragen en waarom het zo belangrijk is om er actief mee aan de slag te gaan;
  • weet je wie je bent en waar je goed in bent; ben je je bewust van je kwaliteiten en kan jezelf beter presenter

Doelgroep

De cursus HR professional is ontworpen voor individuen die geïntresseerd in het betreden van het HR-veld binnen de lokale overheid of startende professionals die werkzaam zijn in het domein van human resources binnen lokale overheden. Deze cursus biedt een solide basis om je loopbaan te starten en te gedijen als HR-professional binnen gemeentelijke instellingen.

Deelnemers die bij Wyzer in dienst komen

De opleiding is tevens bedoeld voor deelnemers die bij gebleken geschiktheid aansluitend een dienstverband krijgen bij Wyzer (Traineeship Consulent inkomen). Daarvoor moet men uiteraard onze sollicitatieprocedure doorlopen. Meer informatie over dit traineeship vind je hier. De deelnemers die bij Wyzer in dienst treden volgen de gehele opleiding, inclusief de optionele modules. Aansluitend doorlopen zij bij een gemeentelijke afdeling werk & inkomen gedurende circa zes weken het praktijkgedeelte van hun traineeship.

Resultaat

Aan het einde van deze cursus heb je inzicht in de gemeentelijke dynamiek en kan je de verschillende rollen onderscheiden en effectief toepassen in de praktijk.

Je kunt de algemene werking van de gemeentelijke dynamiek uitleggen, inclusief het begrip van zowel de bestuurlijke als de ambtelijke kant van de gemeente. Je kan benoemen welke rollen, taken en bevoegdheden er zijn in een gemeentelijke organisatie en begrijpen hoe deze zich tot elkaar verhouden.

Je weet welke houding, gedrag en vaardigheden van jou als (toekomstig) ambtenaar worden verwacht, inclusief het begrip van wat werkgevers verwachten, hoe zich professioneel te verhouden tot de werkgever en hoe ambassadeur te zijn voor de werkgever. Je gaat naar huis met je eigen merkenpaspoort, hebt inzicht in je ambities, drijfveren, kwaliteiten en talenten die je als professional onderscheidend maken in de markt. Je begrijpt hoe je jouw personal brand kunt uitdragen en waarom het belangrijk is om er actief mee aan de slag te gaan. Je bent je bewust van je kwaliteiten en kan jezelf beter presenteren.

Kosten

Het inschrijfgeld voor Cursus HR professional bedraagt € 1.550,00

De locatie en materiaalkosten bedragen €45,00 per dag.

Locatie & Data

In Company aanvragen

Cursus ID: 10.012

Meer informatie of advies?

Wil je meer weten over deze opleiding of advies van een van onze opleidingsadviseurs

stel je vraag

Deze opleiding wordt als In Company training aangeboden.