Communicatie in coronatijd: Nadia weet er alles van

Alle collega’s bij Wyzer zijn toekomstmakers. Of je nu werkt in het Sociaal Domein, Ruimte, Bedrijfsvoering of bij Zorg & Jeugd. Maar wie zijn onze toekomstmakers eigenlijk? We stellen ze graag aan je voor. Dit keer interviewden we Nadia. Als Communicatieadviseur houdt zij zich bezig met crisiscommunicatie in coronatijd. We vroegen haar naar de grootste uitdagingen van deze tijd en hoe zij haar expertise inzet om iedereen goed geïnformeerd te houden tijdens deze uitzonderlijke periode. 02-12-2021

Wil je jezelf eerst voorstellen?

Tuurlijk! Ik ben Nadia van Teffelen. Ik ben geboren in Den Haag, opgegroeid in Werkhoven (een dorpje onder de rook van Utrecht), Engeland en Amerika. Nu woon ik alweer een tijd in Nederland, in Vlaardingen om precies te zijn. Ik houd van reizen, lezen, golf en tennis. Verder vind ik het leuk om uit eten te gaan met familie en vrienden.

Werken bij Wyzer

Toen ik begin 2021 op zoek was naar een nieuwe baan, kwam ik in gesprek met Marlyn Kemink en Wieke de Jong van Wyzer. Dat was een ontzettend leuk gesprek en ik voelde me gelijk heel prettig bij wat ze vertelden over de organisatie. Inmiddels werk ik bijna 10 maanden bij Wyzer en het bevalt me heel goed. Ik werk bij gemeente Alphen aan den Rijn dus heb niet dagelijks te maken met mijn Wyzer collega’s. Maar als er iets is zijn ze altijd dichtbij. Zoals toen laatst mijn laptop crashte. Ik hoefde maar te bellen en het probleem werd gelijk opgelost. En als ik in Utrecht op kantoor kom, voel ik me altijd gelijk heel welkom.

 

“Communiceren over corona ligt gevoelig. Het onderwerp gaat letterlijk iedereen aan,
niet alleen mensen die interesse hebben in een bepaald onderwerp.”


Je hebt bij de Gemeente Alphen aan den Rijn een specialistische functie als Communicatieadviseur corona. Kun je hier iets meer over vertellen?

Crisiscommunicatie is echt iets anders dan de communicatie die we gewend zijn over een bepaald onderwerp of project. We maken niet vaak mee dat een crisis zo lang duurt. De communicatie collega’s bij de gemeente Alphen aan den Rijn waren al meer dan een jaar bezig met een crisis, waar maar geen eind aan leek te komen. Communiceren over corona ligt nu eenmaal heel gevoelig. Het onderwerp gaat letterlijk iedereen aan, niet alleen mensen die interesse hebben in een bepaald onderwerp. Je moet ook opletten hoe je dingen zegt en wat je ermee wilt bereiken, je eigen mening is daarbij totaal onbelangrijk.

Een belangrijk communicatieaspect van de coronacrisis is het vele thuiswerken. Hoe ga jij om met deze uitdaging?

Voor mij persoonlijk was het een hele grote uitdaging omdat ik de eerste maanden van mijn opdracht helemaal niet op kantoor ben geweest. Ik zag mijn collega’s alleen via het scherm van mijn laptop of sprak ze aan de telefoon of via mail. Toen ik in de zakelijke dienstverlening werkte, werkten wij al 2 dagen op kantoor en 2 dagen thuis, dus dat was ik gelukkig al wel gewend. Maar nu ben ik sinds februari slechts 3 keer op kantoor geweest, dat is pittig! Maar het heeft me wel geleerd, dat mijn werkplek dus niet zo belangrijk voor me is. Alhoewel ik thuiswerken heerlijk vind, mis ik de echte interactie met mijn collega’s wel. Je hoort zoveel meer als je op kantoor zit. En je schakelt ook sneller.

Wyzer zijn: wat maakt jou Wyzer?

De kernwaarden dichtbij en wendbaar passen goed bij mij. Dichtbij omdat ik me heel erg betrokken voel, zowel bij de inwoners van de gemeente waar ik werk, als bij mijn opdrachtgever en collega’s. Ondanks dat ik niet in de gemeente woon waarvoor ik werk, kan ik me inmiddels goed inleven in wat er speelt.

En wendbaar moet je wel zijn als je steeds op een andere plek terecht komt. Je moet leren omgaan met een nieuwe dynamiek, een nieuwe gemeente, nieuwe werkwijze. Maar voor mij slaat wendbaar ook op deze crisis en de communicatie daar omheen. Veranderingen signaleren, aanpassen aan wat gaat komen én daarover communiceren.

Wyzer worden: op welk vlak zou jij graag nog wat wijzer willen worden?

Op zakelijk gebied zou ik meer willen leren over waarom mensen op een bepaalde manier reageren op berichten, op nieuws, etc. Dus inzicht krijgen in hun gedrag en hoe we daar vanuit communicatie beter mee om kunnen gaan en op kunnen inspelen. Dat vind ik heel interessant.

Net als Nadia, ook Wyzer worden? Klik dan hier! Wijzer worden? Klik dan hier.

De getoonde campagnefoto’s zijn gemaakt door: Hans Doderer.