Gesprekstechnieken
Danja: “Het goede gesprek is de basis, of het nu gaat over een gesprek met een cliënt, een medewerker, of met een mantelzorger. Een goed gesprek begint met je eigen houding. Sta je open voor iemand, ben je beschikbaar, kan je je ‘voelsprieten’ gebruiken? Door de juiste vragen te stellen, door te vragen en echt naar mensen te luisteren vanuit interesse en aandacht, kun je als zorgmedewerker zoveel betekenen.” “Toch is het heel moeilijk voor mensen om dat gesprek op de juiste manier te voeren”, vult Rick aan. “Aan de ene kant gaat het om gesprekstechnieken, maar aan de andere kant ook om een gesprek echt vanuit nieuwsgierigheid te voeren.”
Resultaten van de samenwerking
Martin vindt de ondersteuning van Danja als WOL-coach heel waardevol: “We hebben daadwerkelijk al veel verandering gezien. Voordat we dit project startten hebben we een scan uitgevoerd om te zien waar we op dat moment stonden qua zorgaanbod. Deze hebben we laatst nog een keer herhaald en het resultaat is goed te zien. Collega’s werken al veel meer rondom de behoefte van de cliënt. Nu is het de kunst dat dat ook beklijft. Daar gaan we de komende periode samen met Danja verder aan werken.”
“We zijn goed op weg,” vervolgt Martin vol vertrouwen. “Het gaat om de chemie onderling, de ervaring en kennis die Danja meeneemt. Zelf ben ik een generalist. Het is ontzettend fijn dat Danja mij meer inhoud kan brengen, zodat ik mijn collega’s nog beter kan stimuleren en enthousiasmeren om hiermee aan de slag te gaan.” Rick vervolgt: “Danja blijft tot eind mei, maar het vertrouwen in de voortzetting van deze vernieuwde werkwijze is sterk aanwezig.”