Als Consulent bijzondere bijstand helpt Tijme Joosten (31 jaar) mensen in de bijstand, zodra zij voor een bijzondere uitgave staan. Bijzondere bijstand noemen we dat. Tijme werkt sinds april 2022 via Wyzer bij Gemeente Apeldoorn. Wat begon als een tijdelijke opdracht, is inmiddels een functie die al meerdere keren is verlengd. “Het is een soort van uit de hand gelopen,” zegt hij lachend. “Niet dat ik hier al 2,5 jaar hetzelfde doe, hoor. Ik heb hier inmiddels drie functies gehad. Die variatie in functies maakt het uitdagend.”
Ambulante zorg
Na zijn opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening aan de HAN in Nijmegen, werkte Tijme in de ambulante zorg. “Daarin bezocht ik veel mensen thuis, maar ik merkte dat ik zichtbaar resultaat miste in die functie. Ik zat meer in de auto dan dat ik echt contact had met de mensen,” legt hij uit.
“De werktijden waren ook niet ideaal. Ik kwam vaak ‘s ochtends vroeg of net na het eten, omdat veel mensen daarbuiten bezig waren met hun dagelijkse routine. En hoewel ik wel kennis had, merkte ik ook dat ik lang nog niet alles wist van het vak.”
Een traineeship om te leren
Op zoek naar meer impact in zijn werk, ontdekte Tijme een traineeship Werk en Inkomen bij Wyzer. “Dat leek me inhoudelijk leuk en ik zag vooral de kans om mijn kennis te vergroten,” vertelt hij enthousiast. Nu, vierenhalf jaar later, heeft hij geen spijt van zijn keuze. “In mijn huidige rol zie ik wel direct het effect van mijn werk. Soms kan ik al dezelfde dag helpen.”
Directe impact maken
De impact die Tijme heeft, is duidelijk zichtbaar. Hij helpt mensen met noodzakelijke uitgaven. “Mensen die plotseling voor hoge kosten komen te staan, doen een aanvraag voor financiële hulp. Kosten waardoor ze weer ‘gewoon’ mee kunnen doen in de maatschappij.”
En dat is precies wat hem zo veel voldoening geeft. Hij herinnert zich een alleenstaande moeder die onverwachts een huis kreeg toegewezen en om inrichtingskosten vroeg. “Ik kon haar diezelfde middag helpen zodat ze in het weekend haar huis kon inrichten en niet meer op straat stond met haar kind. Dat voelt goed.”
Menselijk contact
Het contact met inwoners is voor Tijme de grootste drijfveer in zijn werk. “Zo’n hulpvraag kan iemand digitaal indienen, waarna ik een formulier bekijk en de situatie beoordeel. Maar het leukste vind ik het werken achter het loket, waar mensen fysiek langskomen. Ik vind het fijn om de mensen te zien en hen te helpen.” Dagelijks ziet hij vijf à zes mensen met verschillende vragen, wat zijn werk intensief maar ook enorm bevredigend maakt.
Het ene lost ook het andere probleem op
Vaak zijn de gevallen schrijnend. Tijme vertelt over een man van rond de dertig jaar die in de bijstand zat. Hij kwam aan het loket en vroeg geld voor een kunstgebit, omdat hij graag aan het werk wilde als ober in de horeca. Ik zag direct dat hij een slecht gebit had en snapte dat hij daardoor geen baan kreeg”, vertelt Tijme.
“Het ging hier uiteindelijk om best veel geld. Maar zo’n probleem oplossen zorgt ervoor dat iemand weer een baan krijgt en de bijstand kan verlaten. Dat is zoveel meer waard dan die tandartsrekening ,” zegt hij enthousiast. “Je doet het voor dit soort gevallen. Het is geweldig om te zien dat je mensen echt kunt helpen.”
Vaardigheden voor het vak
Op de vraag welke skills je nodig hebt voor een baan als deze, geeft Tijme aan: “Goed luisteren en geduld hebben is cruciaal. Bij mij staat de inwoner op één. Zeker als ik iemand persoonlijk spreek, geef ik hem of haar de ruimte om het verhaal te doen.”
Hij voegt toe dat duidelijkheid en respect ook van groot belang zijn. “Soms zie ik meteen dat ik iemand niet kan helpen, maar dan kijk ik wat ik wel voor hem of haar kan betekenen en zoek naar creatieve oplossingen. Ik vind het belangrijk dat mensen zich gehoord voelen en niet het idee hebben van het kastje naar de muur gestuurd te worden.”
Creatief denken
“Een tijdje terug klopte er een dame bij mij aan, waarvan haar auto buiten haar schuld was afgebrand op de parkeerplaats. De dame moest elke week twee keer naar het ziekenhuis. Ze kwam in eerste instantie vragen om geld voor een nieuwe auto. Uiteindelijk heb ik haar daar niet mee kunnen helpen, maar ontvangt zij nu wel reiskosten voor de bus. Ook heb ik haar doorverwezen naar een juridische dienstverlener, die samen met haar de autoverzekeraar gaat benaderen.”
Impact op morgen
Met zijn passie voor het helpen van mensen in kwetsbare situaties, maakt Tijme een echte impact op morgen. Door hen de kans te geven om weer mee te doen in de maatschappij, zorgt hij ervoor dat de toekomst voor zijn cliënten weer ietsje rooskleuriger wordt.
De opdracht bij Gemeente Apeldoorn loopt binnenkort echt ten einde. “Ik zou graag bij een kleinere gemeente een opdracht willen doen,” zegt hij. “Daar kun je meerdere petten op hebben en heb je nog meer afwisseling. Natuurlijk wel in een functie waar ik het contact met mensen kan hebben.” En dat komt wel goed, schat Tijme in: “de accountmanager van Wyzer kijkt altijd naar mijn doelen en wensen. Zij vindt vast een opdracht die bij mij past.”