De dubbele impact van Coen: mensen in beweging krijgen rondom duurzaamheid én anders werken

Alsof één gemeente nog niet genoeg vraagstukken heeft, pakt Coen van Loon (29) het liefst meerdere dingen tegelijk op. Op dit moment werkt hij zowel voor een samenwerkingsverband van Gemeente Valkenswaard als voor Gemeente Tilburg, binnen zijn traineeship communicatie. Zo maakt hij impact op sociaal vlak én helpt hij bij de klimaattransitie. 14-11-2023

Coen studeerde af in de journalistiek aan de Fontys hogeschool. “Journalistiek is een heel leuk vak. Ik houd ervan om verhalen te maken en te vertellen. Maar in de journalistiek zie je toch erg vaak dat het gaat over iets negatiefs. Over moeilijkheden en dingen die wringen. Het is toch veel leuker om te communiceren over mooie dingen?! Dat is precies waarom ik na mijn studie gekozen heb voor een traineeship in de communicatie via Wyzer. Gemeentes hebben de juiste bedoelingen en willen het zo goed mogelijk doen voor inwoners. Daar zijn veel meer positieve verhalen te vertellen!”

Meerdere opdrachten

Inmiddels werkt Coen voor twee gemeenten: zowel voor Tilburg als voor zijn eigen woonplaats Valkenswaard. “Ik kijk graag bij veel organisaties binnen, want daar leer je ontzettend veel van. In iedere organisatie pakken ze dingen anders aan. Inmiddels heb ik al bij vier gemeentes gewerkt. Vaak zijn het opdrachten waar een vacature open staat, die ik tijdelijk opvul, tot er een vaste collega is gevonden. De opdrachten zijn heel divers. Dat maakt het enorm leuk. Omdat niet iedere opdracht vraagt om een fulltimer, kan ik zelfs meerdere opdrachten tegelijkertijd aanpakken.”

Impact op de klimaattransitie

Bij de gemeente Valkenswaard werkt Coen binnen het samenwerkingsverband ‘Samen Valkenswaardig’. Daar is hij communicatieadviseur in het team Duurzaamheid. “Bij dit verband zijn heel wat partijen aangesloten: van de gemeente tot een woningbouwvereniging en van een tuincentrum tot het IVN dat natuureducatie biedt. Samen willen we op een positieve manier mensen enthousiast maken om mee te doen aan de klimaattransitie. Niet door doemscenario’s te communiceren, maar te laten zien wat mensen zelf kunnen doen. Dat doen we onder andere met evenementen en het vertellen van verhalen op onze site en socials.”

Mensen in beweging krijgen

“Het is mijn taak om de communicatie rondom die evenementen vorm te geven. Dit doe ik samen met verschillende collega’s binnen het team Duurzaamheid, en soms ook in samenwerking met partners buiten de organisatie.  Zo maak ik bijvoorbeeld een communicatieplan waarin ik nadenk over de strategie en voer die vervolgens uit.

 

“Ik kijk graag bij veel organisaties binnen,
want daar leer je ontzettend veel van.”

 

Laatst ging ik samen met de eigenaresse van het aangesloten tuincentrum op pad. We maakten een video om mensen te bewegen hun achtertuin te vergroenen. Tegels eruit, planten erin, is het idee. We lieten in de video zien hoe mensen een moestuin kunnen starten. Hier komt mijn journalistieke studie zeker van pas.”

Impact op het welzijn van burgers en de werkwijze van de gemeente

Zijn journalistieke kennis neemt Coen ook mee naar de gemeente Tilburg. Daar pakt hij weer een heel ander project aan. “In Tilburg ligt mijn focus meer op interne communicatie. En ook daar probeer ik mijn vaardigheid om verhalen te vertellen in te zetten.” In dit geval doet Coen dat in het project ‘Wijkgericht werken’.

Gedachteverandering

“In het project Wijkgericht werken draagt mijn werk bij aan de gedachteverandering bij collega’s. Het draait in dit project om de inwoner in zijn leefwereld centraal te zetten. Daar komt een hoop communicatie bij kijken, om collega’s te helpen bij die beweging. Zo vertellen we bijvoorbeeld praktijkverhalen om collega’s te inspireren. Laatst nam ik bijvoorbeeld een podcast op over een project rondom energiearmoede.”

“Voor dit project zijn mijn collega’s naar een wijk geweest waar veel mensen wonen die de Nederlandse taal niet goed eigen zijn. Hen bereik je niet via de website of social media. Mijn collega’s zijn daarom in de wijk gaan staan met een kraam, waarin we lieten zien hoe mensen energiezuiniger konden wonen en deelden bijvoorbeeld tochtstrip uit. In dit geval hielp het echt om naar de mensen toe te gaan. Een mooi voorbeeld hoe je inwoners op een andere manier kan helpen dan de standaard wegen. Het was erg leuk om mijn collega’s dat verhaal te laten horen via de podcast. En nog leuker dat ik op die manier impact maak door hen te inspireren om meer inwoner gericht te gaan werken.”

Niet alles oppakken

Coen maakt dus vooral impact door mensen mee te nemen en hen in beweging te krijgen. Niet met doemdenken en droge teksten, maar door verhalen te vertellen die gaan leven. Weg met die saaie stukken, dus! En dat weten zijn collega’s inmiddels ook. “Als je bij de afdeling communicatie werkt, komen er genoeg collega’s een opdracht op je bureau leggen”, vertelt hij. “In het begin probeerde ik overal van op de hoogte te zijn en iedereen te helpen. Maar dat werkt niet. Op de vraag of ik een verhaal wilde maken omdat er een nieuwe kalender live stond op een website, heb ik nee gezegd. In zo’n onderwerp zit gewoon weinig verhaal.”

“En datzelfde geldt voor projecten. Als een project nog geen inhoud heeft, kan ik er ook geen verhaal van maken. Waar ik vroeger alles wilde weten en overal meteen instapte, heb ik wel geleerd dat ik echt moet kijken wat er bij mijn functie hoort en wanneer ik moet instappen.”

Focus op een einddoel

“Er is ontzettend veel mogelijk binnen de gemeente. En alles is leuk”, lacht Coen. “Maar je kunt gewoon niet alles tegelijkertijd doen of bij elk project altijd aanschuiven. Als je nog jong bent is het handig om je te focussen op wat je nu echt leuk vindt om te doen en een eindstation voor ogen te hebben. Dan heb je iets om naartoe te werken. Dat doe ik nu ook.”

Wat dan het eindstation van Coen is? “Ooit wil ik woordvoerder bij een grote gemeente worden. Daarvoor moet je wel stevig in je schoenen staan, veel over de organisatie weten en een relatie opbouwen met de media. Dat is vooral ervaring opdoen binnen het vak, dus. En dat is precies waarom ik een traineeship ben begonnen.”

“Binnen dit traineeship krijg ik de mogelijkheid nog meer te leren over het communicatievak. Naast werkervaring volg ik maandelijks trainingen die Wyzer aanbiedt. Ik heb natuurlijk wel journalistiek gestudeerd, maar bijvoorbeeld nooit iets over branding geleerd. Dat heb je toch wel nodig in dit vak. Mooi dat ik via dit traineeship mijzelf kan ontwikkelen richting mijn gewenste eindstation. Zo maak ik niet alleen impact in mijn werk, maar ook op mijzelf.”