Inès Verweij (24) stapte in 2022 bij Wyzer binnen, op zoek naar een traineeship. “Ik had mijn hbo Toegepaste Psychologie net afgerond. Een leuke, maar erg brede opleiding, waardoor ik nog geen idee had welke richting ik op wilde qua baan. Eerst probeerde ik het met een vervolgopleiding op de universiteit, maar dat sloot niet goed aan bij mij.”

“Toen ik een half jaar bezig was met de vervolgopleiding dacht ik: ik kies toch voor een baan. Ik dook het internet op om vacatures te zoeken, maar als je geen idee hebt wat je wil, is dat een lastige zoektocht. Mijn vriend tipte mij toen om te kijken naar een traineeship. Dat klonk als mooie kans om te ontdekken wat echt bij mij past.”

Traineeship

Via LinkedIn kwam Inès uiteindelijk het traineeship Werk en Inburgering tegen bij Wyzer. “Het klonk enorm leuk. Maar Wyzer had wel een aantal eisen voordat ik op sollicitatiegesprek mocht komen. Je moet bij een traineeship flexibel zijn: opdrachten duren soms maar 3 maanden. Daar moet je wel mee kunnen omgaan. En de reistijd is maximaal een uur; wil je op je fiets naar je werk, dan wordt dat bij veel opdrachten lastig.”

Leren…
Na een leuk gesprek kon Inès al snel beginnen met haar traineeship. “De eerste maand was echt een leertraject. Ik zat een maand in de schoolbanken en leerde alles over de wet. Ja, dat was soms wel even doorbijten. Maar van de casussen die je tegenkomt in dit vak werd ik dan weer heel blij. Behalve vakinhoudelijke kennis zorgde Wyzer ook voor trainingen in bijvoorbeeld communicatievaardigheden; daar heb ik nu veel aan in mijn werk.”

… en werken
Al tijdens haar opleidingstraject kwam er een kans voorbij voor een opdracht en die greep Inès met beide handen vast. “Bij ISD Kompas kon ik een opdracht doen als participatiecoach. ISD Kompas is de uitvoerende organisatie die inwoners van de Zuid-Limburgse gemeenten Beekdaelen, Voerendaal en Simpelveld helpt met re-integreren wanneer zij een uitkering krijgen. Een werkplek waar ik echt impact kan maken.”

Hulp aan vluchtelingen

Waar Inès de eerste 3 maanden vooral mensen hielp met een Nederlandse achtergrond, helpt zij inmiddels mensen die hier asiel hebben aangevraagd. “Het grootste deel van de asielzoekers komt uit Syrië. Het zijn vaak mensen die plotseling moesten vluchten. Ze hebben hun opleiding niet kunnen afronden of hun diploma tijdens het vluchten niet kunnen meenemen. Dat maakt de start in Nederland nog lastiger.”

 

“De impact die ik heb op iemands leven en het feit dat mensen blij zijn wanneer ik hen kan helpen, vind ik heel mooi.”

 

Hulp op niveau
“In mijn baan ben ik een van de eerste mensen die zij tegenkomen. We gaan samen in gesprek om te ontdekken waar iemand staat. Hoeveel is hun diploma waard in Nederland bijvoorbeeld? Welke leeftijd hebben ze en is er nog een mogelijkheid om naar school te gaan? Op welk niveau kunnen zij een taal leren?”

“Aan de hand van de intake die ik afneem kunnen mensen drie kanten op: jongeren tot 27 jaar kunnen een opleiding volgen, waar ze niet alleen Nederlands leren, maar ook schoolvakken als biologie of maatschappijleer. Voor de mensen boven de 27 kijken we of zij lessen Nederlands op B1 taalniveau krijgen waarmee ze uiteindelijk goed Nederlands spreken, of een zelfredzaamheid route gaan volgen. Het ligt aan hun leervermogen en omstandigheden. Op het B1 niveau ligt de focus compleet op Nederlandse taallessen. Bij de zelfredzaamheid route volg je niet alleen taalles, maar maak je ook participatie-uren in de praktijk. Je gaat bijvoorbeeld naar de bibliotheek voor extra taallessen of vrijwilligerswerk doen.”

Begeleiding naar werk

“Voordat iemand in een van deze trajecten komt, heb ik tot wel zes gesprekken met hem of haar. Daarin kijken we bijvoorbeeld samen wat de mogelijkheden voor een baan zijn. De Nederlandse wet schrijft voor dat je elke baan moet accepteren. Maar we kijken hier echt wel wat er bij iemand past. Je wil hier het liefst dezelfde kwaliteiten kunnen benutten als je in je land van afkomst deed.”

Diploma’s zijn hier niet altijd evenveel waard
“Maar helaas kan ik niet altijd iedereen bieden wat ze wensen of verwachten. Laatst had ik een stel uit Syrië, dat uit de advocatuur kwam. De opleiding waarmee ze in Syrië advocaat konden worden, stond hier in dit geval gelijk aan een mbo 4 opleiding juridische dienstverlening. Daar kun je in Nederland geen advocaat mee worden. Het is dan lastig om hen te moeten telleurstellen als ze wel dachten weer advocaat te kunnen worden. Het enige wat ik dan kan doen is mijn uiterste best doen om iets met een linkje te vinden naar het vak.”

Voorbeeld: de radioloog
“Een mooi voorbeeld waarbij ik echt impact kon maken was dat van een radioloog. In Iran oefende hij al ruim 25 jaar zijn vak uit. Helaas moest hij vanwege politieke redenen zijn land verlaten en kon hij een deel van zijn diploma niet meenemen. Hij wilde dolgraag weer de radiologie in; maar bij de waardering van het deel van zijn diploma dat hij wel kon meenemen, zou hij daarvoor nog twee jaar een opleiding moeten volgen in Nederland.”

“Gezien zijn leeftijd was dat een investering die wij niet konden maken. Maar het ziekenhuis in de buurt bood hem een kans. Als hij 6 maanden vrijwillig wilde werken op de radiologieafdeling en wij zijn uitkering op dat moment doorbetaalden, dan betaalden zij de opleiding voor hem. Hij kon zijn geluk niet op.”

Impact maken

Het voorbeeld van de radioloog is echt een pareltje. “Het gaat niet bij iedereen even gemakkelijk”, vertelt Inès. “Maar de impact die ik heb op iemands leven en het feit dat mensen blij zijn wanneer ik hen kan helpen, vind ik heel mooi. Mensen komen nieuw in Nederland en ik ben dan een van de eerste personen die ze zien als het gaat om participatie, onderwijs en werk. Vaak krijg ik terug dat mensen erg zenuwachtig zijn, maar dat ik ze dan gerust weet te stellen. Dat is een mooi compliment. En daar heeft de communicatietraining van Wyzer mij ook echt wel bij geholpen. We leerden er mensen op hun gemak te stellen, bijvoorbeeld. Dagelijks ga ik met een goed gevoel naar mijn werk. Daarin kan ik anderen helpen, maar leer ik tegelijkertijd zelf ook enorm veel!

Traineeships

Wil jij net als Inès impact maken? Bekijk dan onze traineeships!

 

Relevant aanbod

wmo consulent

Cursus

Cursus de doorbraakmethode

Na afloop van deze cursus heb je als deelnemer kennisgemaakt met De Doorbraakmethode en heb je inzicht verkregen in het toepassen van de methode. Je kent het gedachtegoed achter de...

Bekijk cursus

Kennissessies

Kennissessie integraal werken | Hervormingsagenda Jeugd

In deze sessie ontdek je wat de Doorbraakmethode van het Instituut voor Publieke Waarden (IPW) kan betekenen om integraal samen te werken. Een belangrijke sleutel tot resultaat om jeugdzorg te...

Bekijk

Kennissessies

Kennissessie Woonzorgvisie

Hoe kom je van strategie tot uitvoering van een woonzorgvisie. Dat bespreken Ellen Olde Bijvank en Diana van Poppelen in deze kennissessie.

Bekijk