Meer informatie over onze trainingen of opleidingen 030 774 01 00

Training Oplossingsgerichte gespreksvoering (vraagverheldering) in het Sociaal domein

in Company aanvragen
adviseur van de toekomst
  • Opleiding
  • Trainingen attitude & vaardigheden
  • 990
  • 2 dagen

Training oplossingsgerichte gespreksvoering (vraagverheldering)

Wil je als professional binnen het sociaal domein leren hoe je cliënten kunt begeleiden naar hun eigen oplossingen? Met de Training Oplossingsgerichte Gespreksvoering van Wyzer ontwikkel je vaardigheden om gesprekken te verleggen van probleemgericht naar oplossingsgericht, waardoor je cliënten helpt hun eigen kracht en mogelijkheden te ontdekken

Onze samenleving wordt in rap tempo complexer en intensiever. Steeds vaker komen professionals binnen het sociaal domein in contact met burgers, waarbij enkelvoudige problematiek is overgegaan op meervoudige probleemachtergronden op diverse leefdomeinen. Vanuit de neurowetenschappen is het bekend dat spanning en stress een negatieve invloed hebben op het probleemoplossend vermogen van de burger. Het is dan van belang dat er helder wordt wat iemand wel of niet wil, kan, durft of mag. Deze helderheid is van belang bij het maken van een passend plan van aanpak, een juiste inzet van voorzieningen en middelen, en besluiten met betrekking tot doorverwijzing en regievoering. Zeker nu het veel gaat om zelfsturing, zelfredzaamheid, en eigen verantwoordelijkheid van burgers. Voor professionals in de frontlijn van het sociaal domein is het van belang dat zij in een gelijkwaardige dialoog met de burger duidelijk krijgen wat zijn of haar vraag is, of wat de achterliggende vragen zijn. Oplossingsgerichte gespreksvoering, waarbij we ervan uitgaan dat de goede ideeën niet alleen van de professional komen, maar vanuit een samenwerking met de burger, kan hierin enorm helpend zijn.

Deze tweedaagse training gaat behandelt oplossingsgerichte gesprekstechnieken en methodieken behorende bij een integrale aanpak. Op dag één verkennen we online (middels Microsoft Teams) de basis van het Oplossingsgericht Werken zoals het ontstaan, het doel, de uitgangspunten en de aanpak. Daarnaast hebben we aandacht voor jou: wat wil je leren en wat kom je halen? Je zet een eerste stap in het oefenen met Oplossingsgericht werken. We maken daarbij gebruik van praktijksituaties.

Zaken die aan bod zullen komen:

  • Oplossingsgerichte houding in het gesprek: “leading from one step behind”, co-constructieve relatie met de klant.
  • Het gesprek verleggen van “problemtalk” naar solutiontalk: Praten over mogelijkheden neemt bij oplossingsgerichte gesprekken meer ruimte in dan praten over de problemen.
  • Vraagverheldering: Hoe kom je van een probleem naar de gewenste uitkomst? Welke wens schuilt er achter de vraag of het probleem?
  • Oplossingsgerichte gesprekstechnieken: zoals de wondervraag, schaalvragen, vragen naar uitzonderingen op het probleem, toekomstprojectievragen, interactievragen
  • Betrekken van belangrijke hulpbronnen bij de oplossing: zoeken naar balans tussen zelfredzaamheid, inzet van de omgeving, beschikbare collectieve en individuele voorzieningen

De tweede dag zien we je graag klassikaal en staat volledig in het teken van het vergroten van jouw vaardigheden in het oplossingsgericht werken. De dag bestaat uit veel oefening en reflectie waarin we aan de hand van casuïstiek een gesprek onder de loep nemen en het geleerde van dag één in de praktijk brengen.

De training is bedoeld voor professionals in de eerste lijn van het sociaal domein.

De eerste dag van de training vindt online plaats. We maken hierbij gebruik van virtuele klaslokalen en live-webinars. Wij zorgen samen met je dat alle techniek werkt en waar nodig testen we dit met je.

De tweede dag zien we je graag klassikaal op een van onze cursuslocaties.
Aan het eind van deze training ben je in staat aan te sluiten bij de gewenste uitkomst van de klant, waarbij ook helder wordt wat deze nodig heeft om daar te komen. Je bekijkt de vraag van jouw client vanuit een breder perspectief en kan vroeg-signalering toepassen en eventuele diepteproblematiek bij oppervlakteverschijnselen helder krijgen. Bovendien wordt oplossingsgericht werken door zowel klanten als professionals vaak als prettiger en lichter ervaren.

Het inschrijfgeld voor de cursus Training Oplossingsgerichte gespreksvoering (vraagverheldering) in het Sociaal domein bedraagt € 990,00

De locatie en materiaalkosten bedragen €45,00 per dag.

 
In Company aanvragen

Cursus ID: 19.027

Meer informatie of advies?

Wil je meer weten over deze opleiding of advies van een van onze opleidingsadviseurs

stel je vraag

CEDEO-erkend en
CRKBO geregistreerd

Deze opleiding wordt als In Company training aangeboden.