Meer informatie over onze trainingen of opleidingen 030 774 01 00

Opleiding tot kwaliteitsmedewerker sociaal domein

inschrijven
tenderspecialist
  • Zwolle
  • Opleiding
  • Beroepsopleidingen
  • 4675
  • 13 dagen

Opleiding tot kwaliteitsmedewerker sociaal domein

Wyzer Academie heeft deze opleiding ontwikkeld voor medewerkers die als brede kwaliteitsmedewerker binnen het sociaal domein aan de slag gaan. Of misschien werk je al in deze in deze functie maar heb je een behoefte hebben aan verdieping. Met de decentralisatie van de Participatiewet en de Wet maatschappelijke ondersteuning, heeft de wetgever voor ogen om te komen tot laagdrempelige en integrale zorg en ondersteuning. Dit vergt een brede blik in de uitvoering, maar het gaat verder dan dat. Zo wordt op het gebied van kwaliteitszorg meer en meer gevraagd om te kijken naar een totaaloplossing voor alle aanwezige problematiek.
We besteden in deze opleiding aandacht aan de belangrijkste regelgeving binnen het sociaal domein, maar ook aan het bestuursrecht, het verrichten van kwaliteitscontroles, de regels omtrent privacy en de coachende vaardigheden van een kwaliteitsmedewerker. We kijken zoveel als mogelijk vanuit het doel van de wet en de samenhang die er tussen deze wetten bestaat. Individueel maatwerk leveren en het werken naar creatieve oplossingen staan centraal in deze opleiding.

De opleiding is modulair opgebouwd en duurt in totaal 13 dagen.

Dag 1: Kwaliteitscontrole
Een kwaliteitsmedewerker heeft een bijzondere rol binnen de organisatie. Het takenpakket is uitgebreid en diffuus. Alle taken houden verband met elkaar en vergen de nodige tijd. We willen een handvat geven voor een prioritering van de diverse taken, wat is vereist, en wat is wenselijk.
Kwaliteitsmeting is van belang om te kunnen beoordelen of de dienstverlening rechtmatig is, maar ook om te kijken of de burger goed geholpen is. We leren je het hoe en waarom van kwaliteitsmeting, en jouw rol daarin.

Dag 2: Inleiding recht en werken binnen de gemeentelijke overheid
Als Kwaliteitsmedewerker is basiskennis van het Nederlandse wets- en rechtssysteem essentieel. De opleiding start dan ook met deze basis.
De volgende onderdelen komen aan de orde

  • Wat is recht?
  • Basisbeginselen van het Nederlandse staats- en bestuursrecht
  • Scheiding van de machten
  • Samenstelling en inrichting van de organen
  • Taken en bevoegdheden gemeenten
  • Grondrechten en rechtsbronnen
  • De rechtspraak in Nederland
  • De sociale Zekerheid in Nederland

In het tweede deel van deze lesdag wordt nader ingezoomd op het werken binnen een gemeentelijke organisatie en bestuurlijke sensitiviteit.

Dag 3: Algemene wet bestuursrecht en bestuursprocesrecht
In dit deel van de opleiding worden de relevante onderdelen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) besproken. We leren je de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, de procedures van bezwaar en beroep, de rechtsbescherming die de burger heeft, het klachtrecht en de Wet dwangsom. Tevens staan we stil bij de rol van enkele internationale verdragen, omdat rechters hier steeds vaker aan toetsen.

Dag 4 en 5 De Participatiewet
In dit onderdeel leer je aan de hand van de wetteksten en relevante jurisprudentie over de Participatiewet (PW), maar ook actualiteiten op dit gebied en diverse knelpunten in deze wet. Je kunt hierbij denken aan: de afstemming van de bijstand, het opleggen van een de boete, vermogen en inkomen, de kostendelersnorm, het opschorten, blokkeren, herzien en intrekken van de uitkering, huisbezoeken, de gezamenlijke huishouding en de inlichtingenplicht.

Dag 6: de Jeugdwet
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor een deel van de jeugdhulp. In dit deel van de opleiding verken je de taken van de gemeente op dit gebied en leer je het juridische kader van de Jeugdwet (JW). De belangrijkste begrippen uit de wet komen aan de orde zoals: jeugdige, ouderschap en de woonplaats. We nemen je mee in het gedwongen en het vrijwillige kader, de toegang tot de jeugdzorg, de (kenmerken van de) doelgroepen, de rol van de gecertificeerde instellingen. Je leert over de mogelijke voorzieningen, de relatie met en de afbakening ten opzichte van andere wetten, recente jurisprudentie en de laatste ontwikkelingen.

Dag 7: de Wet maatschappelijke ondersteuning
In deze module staat de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) centraal. Na deze module ken je de belangrijkste kaders, de participatiegedachte, en het eigen kracht principe. Je leert over de procedure van melding en aanvraag, de mogelijke voorzieningen, de relatie met de andere wetgeving binnen het sociaal domein, het gemeentelijke beleid, relevante jurisprudentie en recente wijzigingen en actuele ontwikkelingen.

Dag 8: de voor- en naastliggende voorzieningen
In dit onderdeel worden de belangrijkste naast- en voorliggende voorzieningen behandeld. Het gaat voor de Participatiewet dan onder andere om: de WW, de TW, de Anw, de WIA/WAO, de Wajong, loondoorbetaling bij ziekte en de ZW, de Zvw, de IO(A)W/IOAZ en de AOW. In het kader van de WMO en de Jeugdwet komen onder ander de Wlz, de Zvw en de Beginselenwet justitiële jeugdinrichtingen aan de orde. Ook is er aandacht voor het voorliggend veld voor de WMO en Jeugdwet.

Dag 9: Onderzoeken, rapporteren en beschikken (halve dag)
Consulenten stellen diverse rapportages en/of beschikkingen op. Mede met het oog op de juridische risico’s is het belangrijk dat deze rapportages en beschikkingen van goede kwaliteit zijn. Als kwaliteitsmedewerker faciliteer je hierin niet alleen in de vorm van documentformats, maar zal ook de inhoudelijke toetsing achteraf een onderdeel van je werk zijn.
Waaraan voldoet een goed rapport en een goede beschikking? Welke eisen stelt de Algemene wet bestuursrecht en hoe zorg je ervoor dat een beschikking leesbaar is? Tijdens deze praktijkgerichte dag rapporteren en beschikken wordt aan deze beide onderdelen aandacht besteed.
Praktijkdag: de bezwaarprocedure (halve dag)
Tijdens deze dag gaan we praktisch aan de slag met de bezwaarprocedure. Hoe schrijf je een verweerschrift en hoe voer je een verweer bij de bezwaarschriftencommissie? Door middel van oefeningen wordt de bezwaarprocedure gesimuleerd.

Dag 10: Privacy
Het doel van de decentralisaties was onder andere een betere, integrale samenwerking door professionals binnen het sociaal domein. De behoefte aan gegevensuitwisseling in dit verband staat soms op gespannen voet met de privacywetgeving. In dit onderdeel van de opleiding leer je welke regels hierbij gelden. Daarbij komt het spanningsveld aan de orde dat bestaat tussen enerzijds de grote behoefte aan gegevens van en over de burger en de wettelijke plicht van de burger om gegevens te verstrekken. Anderzijds het wettelijke verbod bepaalde gegevens op te vragen of te bewaren.

Dag 11 en 12: de kwaliteitsmedewerker als coach
Als kwaliteitsmedewerker heb je een verbindende rol in de organisatie en geef je coaching en feedback aan diverse collegas. Het is van belang dat dit op een positieve, stimulerende en motiverende manier gebeurt. Coaching vanuit een veelzijdig perspectief biedt medewerkers ondersteuning op het niveau van gedragscompetenties, professionele vaardigheden, cognitieve bekwaamheden, bekrachtigende overtuigingen en kernwaarden. Je maakt kennis met diverse
coachstijlen van onder meer mentor tot gids, facilitator en bewustmaker met de daarbij behorende gereedschapskist aan communicatieve en interactionele vaardigheden. Aan de hand van praktijksimulaties doe je persoonlijke ervaringen op om je rol op passende en effectieve wijze in te vullen.

Dag 13: afronding
De opleiding wordt afgesloten met een toets van 3 uur.

Deze opleiding is bedoeld voor medewerkers die als brede kwaliteitsmedewerker binnen het sociaal domein aan de slag willen gaan of al werkzaam zijn in deze functie en behoefte hebben aan verdieping. Wil je je expertise vergroten en een positieve impact maken op de kwaliteit van dienstverlening binnen het sociaal domein? Schrijf je dan nu in voor de Opleiding tot kwaliteitsmedewerker sociaal domein en versterk je professionaliteit in dit belangrijke werkveld.

Na afronding van de Opleiding tot kwaliteitsmedewerker sociaal domein kun je:

  • De belangrijkste regelgeving binnen het sociaal domein toepassen.
  • Kwaliteitscontroles uitvoeren en processen optimaliseren.
  • Privacyregels naleven en coachende vaardigheden inzetten.
  • Bijdragen aan integrale zorg en ondersteuning door een brede blik en creatieve oplossingen.

Met deze vaardigheden draag je bij aan een hogere kwaliteit van dienstverlening en een positieve impact op de samenleving.

Praktische informatie
Bij deze cursus verstrekken wij een cursusmap en de handboeken van de wetten die we behandelen. Deze opleiding wordt afgesloten met een toets en een bijbehorend certificaat.

Het inschrijfgeld voor de cursus Opleiding tot kwaliteitsmedewerker sociaal domein bedraagt € 4.675,00

De locatie en materiaalkosten bedragen €45,00 per dag.

  • Dinsdag 1 april 2025
    (Alle lesdagen tonen)
    1. Dinsdag 1 april 2025
    2. Dinsdag 22 april 2025
    3. Dinsdag 13 mei 2025
    4. Dinsdag 27 mei 2025
    5. Dinsdag 10 juni 2025
    6. Dinsdag 1 juli 2025
    7. Dinsdag 26 augustus 2025
    8. Dinsdag 9 september 2025
    9. Dinsdag 30 september 2025
    10. Dinsdag 21 oktober 2025
    11. Dinsdag 11 november 2025
    12. Dinsdag 25 november 2025
    13. Dinsdag 9 december 2025
    , van 10.00 tot 16.30 uur, te BCN Zwolle
 

Cursus ID: 10.003

Meer informatie of advies?

Wil je meer weten over deze opleiding of advies van een van onze opleidingsadviseurs

stel je vraag