Inhoud
Wil jij aan de slag als kwaliteitsmedewerker in het sociaal domein of zoek je verdieping in je huidige rol? De Opleiding tot kwaliteitsmedewerker Sociaal Domein bereidt je voor op een brede, integrale rol waarin je bijdraagt aan het verbeteren van dienstverlening, samenwerking en maatwerk binnen gemeenten.
In deze opleiding leer je hoe je kwaliteitscontroles uitvoert, werkt met actuele wet- en regelgeving én hoe je jouw coachende vaardigheden inzet om collega’s te ondersteunen in hun professionele ontwikkeling. Daarbij werk je altijd vanuit de bedoeling van de wet en kijk je over de grenzen van afzonderlijke wetten heen naar duurzame oplossingen voor de inwoner.
Na het volgen van de opleiding:
- Heb je inzicht in de samenhang tussen de Participatiewet, Wmo en andere wetgeving binnen het sociaal domein
- Kun je kwaliteitscontroles uitvoeren en resultaten vertalen naar concrete verbeteracties
- Weet je hoe je collega’s begeleidt in het leveren van maatwerk en het toepassen van regelgeving in de praktijk
Programma
Duur: 13 dagen
Module 1 – Kwaliteitscontrole (1 dag)
- Rol en positionering van de kwaliteitsmedewerker
- Prioriteren en uitvoeren van kwaliteitsmetingen
Module 2 – Inleiding recht en gemeentelijke organisatie (1 dag)
- Basisprincipes van het staats- en bestuursrecht
- Werken binnen de gemeente en bestuurlijke verhoudingen
Module 3 – Algemene wet bestuursrecht (1 dag)
- Bezwaar en beroep, beginselen van behoorlijk bestuur
- Klachtrecht, dwangsom en toetsing aan internationale verdragen
Module 4 – Participatiewet (2 dagen)
- Wetteksten, jurisprudentie en actuele knelpunten
- Afstemming, inlichtingenplicht, kostendelersnorm en sancties
Module 5 – Jeugdwet (1 dag)
- Juridisch kader, toegang en gedwongen/vrijwillige hulp
- Afbakening met andere wetten en recente jurisprudentie
Module 6 – Wet maatschappelijke ondersteuning (1 dag)
- Kernbegrippen, procedure en actuele ontwikkelingen
- Relatie met andere wetten en gemeentelijk beleid
Module 7 – Voor- en naastliggende voorzieningen (1 dag)
- Samenhang met WW, WIA, Zvw, Wlz, IOAW en AOW
- Verhouding tot de Participatiewet, Wmo en Jeugdwet
Module 8 – Rapporteren en beschikken + bezwaar (1 dag)
- Eisen aan rapportages en beschikkingen
- Simulatie bezwaarprocedure en schrijven van verweer
Module 9 – Privacy (1 dag)
- Wetgeving en dilemma’s bij gegevensuitwisseling
- Belangenafweging en juridische kaders in het sociaal domein
Module 10 – De kwaliteitsmedewerker als coach (2 dagen)
- Coachingstechnieken, stijlen en communicatieve vaardigheden
- Praktijksimulaties en professioneel begeleiden van collega’s
Module 11 – Toets en afronding (1 dag)
Leerresultaten
Na het volgen van de Opleiding tot kwaliteitsmedewerker Sociaal Domein:
- Kun je zelfstandig functioneren als kwaliteitsmedewerker binnen het sociaal domein
- Heb je inzicht in de samenhang tussen wetgeving en weet je hoe je die toepast in de geest van de wet
- Beheers je de vaardigheden om collega’s coachend te begeleiden bij het leveren van rechtmatige én mensgerichte ondersteuning
- Lever je een inhoudelijke bijdrage aan het verbeteren van de dienstverlening aan inwoners
Het materiaal bestaat uit de volgende uitgaven van Wyzer:
- Handboek Participatiewet;
- Zakboek zorg;
Voor wie?
De Opleiding tot kwaliteitsmedewerker Sociaal Domein is bedoeld voor professionals die (gaan) werken als kwaliteitsmedewerker binnen het sociaal domein. Denk aan beleidsadviseurs, consulenten, juridisch medewerkers of generalisten die een verdiepingsslag willen maken in kwaliteitszorg, wetgeving en coachende vaardigheden.
Wil jij jouw rol verbreden en bijdragen aan het verbeteren van dienstverlening in het sociaal domein? Schrijf je dan in voor de Opleiding tot kwaliteitsmedewerker Sociaal Domein en versterk jouw impact als toetsende én begeleidende professional.
Waarom kiezen voor Wyzer Academie?
- Meer dan 30 jaar ervaring
- Erkend diploma en certificering
- Eigen docenten met praktijkervaringen
- Maatwerk voor organisaties mogelijk

Cursus ID: 10.003

