Meer informatie over onze trainingen of opleidingen 030 774 01 00

Opleiding backoffice medewerker | medewerker uitkeringssadministratie

in Company aanvragen
vergunningverlener
  • Introductie
  • Beroepsopleidingen & Participatiewet
  • 3500
  • 8 dagen

Opleiding Backofficemedewerker / Medewerker Uitkeringsadministratie

Wil jij werken in een uitdagende en onmisbare rol binnen de sociale zekerheid? De Opleiding Backofficemedewerker / Medewerker Uitkeringsadministratie biedt jou alle kennis en vaardigheden om een expert te worden in het verwerken van uitkeringen en het ondersteunen van beleids- en klantprocessen. Of je nu start in deze functie of jouw expertise verder wilt ontwikkelen, deze opleiding geeft je de handvatten om professioneel en efficiënt aan de slag te gaan. Ontdek hoe jij met deze opleiding een essentiële schakel wordt in de uitvoering van sociale regelingen.

Programma

De opleiding is uit verschillende onderdelen opgebouwd die niet zozeer modulair, maar op een natuurlijke wijze in samenhang met elkaar behandeld worden. Naast de theorie worden veel praktijkgerichte opdrachten gemaakt en besproken. De opleiding wordt afgesloten met een kennistoets.
Indien de gehele opleiding met voldoende resultaat wordt afgerond, ontvangt de deelnemer een certificaat.

Module 1: Inleiding Participatiewet – 0,5 dag
Om de functie van backoffice medewerker goed te kunnen uitoefenen is een basiskennis van de Participatiewet (PW) vereist.
Daarom komen de volgende onderdelen aan de orde:

  • Het doel een Participatiewet
  • De geschiedenis van de PW
  • De sociale Zekerheid in Nederland
  • De financiering van de bijstand
  • Wie hebben er recht op bijstand
  • Begin- en einddatum van de uitkering, inclusief 30 dagenregeling
  • Rechten en verlichtingen, en gevolgen van het niet nakomen daarvan.
  • De Hoogte van uitkeringen en de verschillende normen
  • Kostendelers
  • Inkomen en vermogen.
  • Algemene en bijzondere Bijstand

Module 2: De netto uitkering – 1 dag
Tijdens dit onderdeel komt de opbouw van de uitkering en het korten van inkomsten aan de orde. We besteden aandacht aan de relatie met het wettelijk minimumloon, de opbouw van de uitkering, de financiering van de bijstand, het verschil tussen algemene bijstand en bijzondere bijstand, de berekening van het vakantiegeld, de soorten inkomsten die wel/niet op de uitkering worden gekort, het transactiestelsel, de 30-dagen regel (de ingangsdatum van de uitkering), aandachtspunten bij het korten van inkomsten, het effect van cessies, eventuele verlagingen als gevolg van de gemeentelijke afstemmingsverordening, inhoudingen als gevolg van verrekening en ten gevolge van beslag, vaststelling en eventuele zekerheidstelling van bijstand aan klanten met een eigen woning en de vermogensvaststelling.

Module 3: Loonstrookanalyse – 1 dag
Veel uitkeringsgerechtigden hebben naast hun bijstand nog een andere vorm van inkomen.
Om de uitkering juist vast te stellen, is het van belang dat salaris- en uitkeringsspecificaties. specificaties goed geïnterpreteerd kunnen worden.
Tijdens deze dag komen onderstaande onderwerpen aanbod:

  • Het lezen van verschillende specificaties
  • Zijn loonheffingskortingen wel of niet toegepast.
  • Belastbaar loon en netto loon.
  • Het verschil tussen netto loon en het te korten bedrag.
  • Het transactiestelsel
  • Doorbetaald en uitgesteld inkomen.
  • De verwerking van inkomsten boven de norm.
  • Loon in natura; auto of fiets van de zaak
  • Eindejaarsuitkeringen en individueel keuze budget.

Module 4: De gemeentelijke context – 1 dag
Waar kom je te werken? Wat kenmerkt een gemeentelijke organisatie? Wat is politiek en wat is de invloed ervan op je werk? Hoe ziet een ambtelijke attitude eruit en hoe ga ja om met de verschillende belanghebbenden?
Tijdens deze dag komen onderstaande onderwerpen aanbod:

  • Ambtelijke en bestuurlijke functies binnen een gemeentelijke organisatie;
  • Gedragingen die horen bij een ambtenaar;
  • Taken en verantwoordelijkheden van de bestuursrollen binnen een gemeentelijke organisatie (wethouder/college/raad).

Module 5: De bruto uitkering en ioaw-z – 1 dag
In deze module komen onderstaande aan de onderwerpen aanbod.

  • Belaste en onbelaste uitkeringen, de fiscale heffingskortingen, het begrip bruto;
  • De voorlopige vaststelling van de bruto uitkering;
  • De definitieve vaststelling van de bruto uitkering;
  • De bruto uitkering en partneralimentatie;
  • De berekening van de IOAW en IOAZ;
  • Kostendelersnorm;
  • Afwijkende grondslagen;
  • Samenloop IOAW/Z met bijstand.

Module 6: Inleiding in de Wmo.
Tijdens dit onderdeel hebben we aandacht voor de Wet maatschapelijke ondersteuning. Tijdens deze dag krijg je inzicht in de wet en in welke kaders er gewerkt wordt. Wat voor maatwerkvoorzieningen er zijn en hoe en rapport er uit ziet. Hoe gaat het proces van een melding tot een beschikking? En hoe ziet een beschikking er uit? Daarnaast wordt er in dit onderdeel aandacht besteed aan de eigen bidjrages vanuit het CAK, de Sociale verzekeringsbank, Zorg in Natura en Persoonsgebonden budget.

Module 7: Inleiding Jeugdwet
Verder staan wij stil bij de rol die de Jeugdconsulent heeft ten aanzien van het thema verantwoorde zorg. Dat de zorg doelmatig is. Dat de zorg aansluit bij de toewijzing en, minstens zo belangrijk, naadloos, aansluit bij de cliënt. De jeugdwet heeft daartoe enkele bepalingen. Deze geven richting aan het doel van de zorg en de kwaliteit van de zorg. In deze training willen we jullie meenemen in de relevante bepalingen van de Jeugdwet op dit vlak. Dit doen we aan de hand van casuïstiek. We denken dat we jullie zo een goed beeld kunnen geven van:
Wat is de rol van de consulent bij verantwoorde zorg? Met uitleg wat de jeugdwet verstaat onder verantwoorde zorg.
Doel: inzicht in wettelijke kaders die van belang zijn voor een (goede) invulling van de rol als poortwachter en bewaker van gepaste of verantwoorde zorg.
Hoe kunnen de wettelijke kaders helpen bij beslissingen ten aanzien van toekennen van zorg?
Zorgvuldig onderzoek, doelmatige zorg, hogere doelen van wmo en jeugdwet
Hoe pakt de gemeente een rol bij directe verwijzingen (medische verwijsroute en GIs) en hoe wordt er omgegaan met de afbakening tussen Jeugdwet en andere wetten/ denk hierbij aan WMO, Participatie, Onderwijswet, ZVW en de WLZ.

Module 8: Jij als professional – 1 dag (optioneel)
De cursisten gaan aan de slag met de basis technieken van effectieve communicatie: LSD, omgaan met weerstand, feedback ontvangen & geven, actief luisteren en verwachtingen managen. Ook staan de deelnemers in deze sessie stil bij hoe een professionele werkhouding eruit ziet en hoe je samenwerkt.
Na deze interactieve training kun je de methoden van effectieve communicatie toepassen zoals:

  • Luisteren, samenvatten & doorvragen;
  • Weerstand ombuigen;
  • Feedback geven & ontvangen;
  • Actief luisteren;
  • Verwachtingen managen;
  • Ook kunnen zij duiden hoe een professional handelt op de werkvloer en ontdekken ze hun eigen (professionele) attitude.

Module 9: Kennistoets 0,5 dag
De gehele opleiding wordt afgesloten met een kennistoets, waarin de behandelde theoretische onderwerpen aan de orde komen. Bij het succesvol afronden van de opleiding ontvang je een certificaat met eindcijfer.

Huiswerk
De opleiding is interactief opgebouwd en we werken veel aan de hand van praktijkopdrachten. De deelnemers krijgen ook huiswerkopdrachten mee, waardoor er sprake is van een voltijds studiebelasting in de opleidingsweken. Wanneer we de opleiding in company verzorgen, dan is het mogelijk om een of meerdere extra praktijkdagen in de opleiding te voegen waarop de deelnemers onder begeleiding van de docent met praktijkcasuïstiek aan de slag gaan.

Doelgroep

Deze opleiding is bedoeld voor iedereen die als backofficemedewerker of medewerker uitkeringsadministratie aan de slag wil gaan of al in deze functie werkzaam is. Heb je een achtergrond in administratie of sociale zekerheid en wil je je specialiseren? Dan is deze opleiding perfect voor jou. Ook voor professionals die de basisprincipes van wet- en regelgeving in uitkeringsadministratie willen leren, biedt deze opleiding waardevolle inzichten.

Resultaat

Na het afronden van deze opleiding ben je volledig voorbereid om professioneel te werken als backofficemedewerker of medewerker uitkeringsadministratie. Je bent op de hoogte van relevante wet- en regelgeving zoals de Participatiewet, IOAW en IOAZ, en weet hoe je deze toepast in jouw dagelijkse werkzaamheden. Daarnaast beheers je de administratieve processen rondom uitkeringen, van berekeningen tot mutaties, en kun je efficiënt samenwerken binnen jouw team en organisatie.

Kosten

Het inschrijfgeld voor de cursus Opleiding backoffice medewerker | medewerker uitkeringssadministratie bedraagt € 3.500,00

De locatie en materiaalkosten bedragen €45,00 per dag.

Locatie & Data

 
In Company aanvragen

Cursus ID: 10.002

Meer informatie of advies?

Wil je meer weten over deze opleiding of advies van een van onze opleidingsadviseurs

stel je vraag

CEDEO-erkend en
CRKBO geregistreerd

Deze opleiding wordt als In Company training aangeboden.